torsdag 21 januari 2010

Utrustningen gör skillnad!

Alltså tänk vilken extrem skillnad det gör för ens ridning när man har bra kvalitetsutrustning!
Jag fick lite av en chock när jag red med mina nya sprenger bow balance byglar, vilken SKILLNAD! En totalt underbar uppfinning, mina halvtrasiga knän blev extremt glada och skänklarna ligger som klistrade på sin plats, trampet i hälen kommer automatiskt. Kan lova att jag är MKT mera sadelfast när jag har dom, omöjligt att komma ur balans ju =) Rekomenderar att ALLA införskaffar sig ett par.

De här tycker jag man ska lägga ner mest pengar på i ridutrustningsväg:

1. Sadeln - Självklart, en som passar hästen och ryttaren i ett bra kvalitetsmärke
2. Stigbyglarna - Har inte insett det förens jag köpte bb byglarna, men eftersom din sits blir så mkt stabilare påverkar det ju hästen väldigt mycket, dessutom slipper man ramla av
3. Ridstövlarna - Här rekommenderar jag tretornstövlarna, helt underbara att rida i, perfekt grepp.
4. Bettet - Givetvis viktigt att det passar hästen och inte är för långt som man så ofta ser, här tycker jag man ska ha kvalitet, tex sprenger, dom är dyra men väl värda det.
5. Stigläder - De med nylonkärna "otöjbara" är lite dyrare, men man slipper det så irriterande när man hela tiden tycker att lädrena är olika långa.

Det här tycker jag är det viktigaste som varje ryttare bör satsa på. Sen är det ju givetvis viktigt att all utrustning, som träns, schabrak, passar, men där betalar man mer för märket än för funktionen, så då kan man välja något lite billigare om man inte är för fin för det vill säga ;) Filosoferar såhär på kvällen ;)

Ps: Jag längtar efter varmare tider! Jag och Bellis i kalkbrottet i somras..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar